branches-kantoren.webp
Blogs

Waarom luchtkwaliteit op kantoor meten belangrijk is

Blog
  • 29 juli 2022
  • Leestijd: 4 min
Stofdeeltjes afkomstig uit kleding of vloerbedekking. Uitstoot van tonerstof, veroorzaakt door printers. Een verhoogde concentratie CO2 door uitgeademde lucht van veel mensen dicht bij elkaar. In de gemiddelde kantooromgeving zwerven er continu allerlei kleine stoffen door de lucht. U ziet ze niet, maar ze zijn er wel. En ze hebben ook invloed op de luchtkwaliteit op kantoor. Gelukkig is er ook iets aan te doen. De luchtkwaliteit van de werkplek kun je heel gericht verbeteren door ventilatie.

Slechte luchtkwaliteit kantoor

Als de luchtkwaliteit op kantoor onvoldoende is, dan uit zich dat vaak op verschillende manieren. Sommige mensen krijgen luchtwegproblemen, denk aan verkoudheidsklachten en keelpijn. Andere mensen krijgen last van hoofdpijn of zelfs migraine. Ook duizeligheid en een lusteloos gevoel zijn bekende klachten. Kortom: als er te weinig schone lucht stroomt, dan heeft dat onherroepelijk effect op de luchtkwaliteit op kantoor – en daarmee op het welzijn van de mensen die er werken.

Eisen luchtkwaliteit kantoor

In de Arbowet staat beschreven hoe werknemers veilig en gezond kunnen uitvoeren. Daarin is ook vastgelegd waar de luchtkwaliteit op kantoor aan moet voldoen. Er zijn heldere normen voor luchtverversing, die afhankelijk zijn van het type werkzaamheden dat er verricht wordt. Wil je meer weten over de wettelijke uitgangspunten, lees dan ons blogartikel over ventilatie eisen kantoor.

Waarom luchtkwaliteit meten?

Een prettige werkomgeving hoort dus een gezonde omgeving te zijn. De luchtkwaliteit op kantoor heeft effect op het presteren én op het ziekteverzuim van de mensen die er werken. Alle reden dus om de luchtkwaliteit op kantoor te meten. En daarvoor geldt: hoe eerder, hoe beter. Veel ondernemers wachten tot ze van medewerkers klachten krijgen, voordat ze overgaan tot luchtkwaliteit meten op kantoor. Een gemiste kans, want voorkomen is nog altijd beter dan genezen. Als u nu geen inzicht heeft in de luchtkwaliteit op kantoor dan is het aan te raden om de luchtkwaliteit sowieso te meten. Mocht dan blijken dat actie nodig is, dan kunt u een ventilatieoplossing realiseren voordat uw medewerkers met problemen kampen. Uiteindelijk komt dat de bedrijfsvoering ten goede.

Zelf de luchtkwaliteit op kantoor meten

Gebruik om te beginnen uw zintuigen. Ruikt u bijvoorbeeld een muffe lucht, dan is dat een duidelijke indicatie voor een gebrek aan verse lucht. Ook schimmelvorming is een heldere aanwijzing dat er écht iets moet gebeuren. Wees ook alert op al dan niet ‘vage’ klachten van medewerkers: niemand heeft last van een ‘ongezond binnenklimaat’, wel van concentratieproblemen, geïrriteerde ogen of vermoeidheid. Door ongezonde lucht kan namelijk ook het Sick Building syndroom ontstaan, waarbij klachten zoals hoofdpijn keelpijn en duizeligheid een rol spelen. Om te weten hoe het écht zit moet u natuurlijk gaan meten en dat kunt u tot op zekere hoogte zelf. Met een professionele luchtkwaliteitmeter is het bijvoorbeeld mogelijk om de CO2-concentratie te monitoren.

Luchtkwaliteit op kantoor verbeteren

Met kleine ingrepen kunt u gericht werken aan een betere luchtkwaliteit op kantoor. De volgende acties zijn eenvoudig intern op te pakken:

  • Zorg voor planten op kantoor, want die zetten kooldioxide om in zuurstof. Ook zorgen planten voor vocht in een droge omgeving.

  • Plaats printers niet bij de werkplekken, maar in een andere ruimte. Dat geldt vanzelfsprekend ook voor chemische stoffen.

  • Zorg voor ventilatie. Af en toe een raam openzetten is helaas onvoldoende, lucht moet stromen. Met mechanische ventilatie kunt u dat automatiseren. Denk niet alleen aan de kantoorruimte, maar bijvoorbeeld ook aan de wc afzuiging.

Ventilatietechniek is een vak apart

Bij Interduct brengen we het belang van ventilatie graag onder de aandacht. We juichen het toe als onze klanten zelf met schone lucht aan de slag gaan. Toch willen we er ook op wijzen dat ventilatie een vak apart is. Een goede ventilatieoplossing vraagt om de inzet van een specialist. Wil je de luchtkwaliteit op kantoor structureel verbeteren en optimaliseren, schakel dan Interduct in. Met een professionele luchtmeting krijgt u een volledig en betrouwbaar beeld van de luchtkwaliteit. Onze apparatuur is geschikt voor onder meer het meten CO2, luchtvochtigheid, fijnstof, smog en straling. Ook de aanwezigheid van schimmels en bacteriën kan nauwgezet in kaart worden gebracht.

Eerst meten, dan verbeteren

Is de luchtkwaliteit op kantoor toe aan een frisse wind? Interduct realiseert graag een ventilatieoplossing op maat. Afhankelijk van wensen en mogelijkheden ontwerpen we een passend systeem voor ventilatie op kantoor. Interduct is merkonafhankelijk en heeft dus de vrijheid om in iedere situatie voor de beste oplossing te gaan. En omdat we ook montage en onderhoud verzorgen, bent u verzekerd van een langetermijnoplossing.

Kiezen voor luchtkwaliteit op kantoor

De meeste werknemers brengen vele uren door in hun werkomgeving. De kwaliteit van die omgeving heeft een niet te onderschatten impact, en dat geldt dus ook voor de luchtkwaliteit op kantoor. Wie zich prettig voelt, presteert beter. Een goede ventilatie is daarin een belangrijke basisvoorwaarde. Wilt u meer weten over de mogelijkheden die Interduct te bieden heeft, neem dan contact op met ons op.

Tip! Interduct is een lerende organisatie. We blijven ons ontwikkelen en delen die kennis graag. Volg ons blog en ontdek de veelzijdige wereld van ventilatietechniek.

Contact

Neem contact op met Interduct

Het formulier is succesvol verzonden.

Wij nemen spoedig contact met u op.